Gece Sokaklarda Fotoğraf Çekmek İçin Tavisyeler

Gece sokak fotoğraf çekmek problemli olduğu kadar eğer doğru ekipman ve tavırla yaparsanız odlukça keyifli olabiliyor.

Sokak fotoğrafçıları arasında sıkça dönen bir muhabbettir, ışık bugün ne kadar güzeldi, ya da ışık ne kadar kötüydü. Bir de düşünün ki geceleri ışık hiç olmadığını. Bu da sokak fotoğrafçıları için sıkıntılı bir durum.

Düşününce, sokak fotoğrafçılığıyla ilgilenen çoğu fotoğrafçı, bu işi arta kalan zamanda yapmaya çalışıyor. Hafta sonları ya da iş öncesi ve sonrası. Bu da, iş öncesi ve sonrası fotoğraf çeken fotoğrafçılar için ideal ışığın olmadığı  saatler oluyor. Hatta kış dönemi, ışığın oldukça azaldığı saatler olabiliyor. Fakat bu bir problem olmak zorunda değil. Bu problemi ya uygun ve doğru ekipmanı edinerek ya da yaklaşımınızı değiştirerek kendi lehinize çevirebilirsiniz.

Flaş kullanımı

ckn gr_istanbul-5858

Flaş aslında ışığın yeterli olmadığı koşullarda kullanılması için tasarlanmış aletler olsa da, görüntüyü daha çarpıcı göstermek adına da kullanılabiliyor. Sokak fotoğrafçılığın dendiğinde de, Bruce Gilden, Mark Cohen gibi fotoğrafçıların gündüz vakti sokaklarda flaşlarına davrandıklarını farkedeceksiniz. Bu alışkanlığı gece vakti de devam ettirebilir, flaş kullanarak ışığa aldırmadan fotoğraf çekebilirsiniz. Yalnız, gece flaş kullanmak, gündüze kıyasla çok daha farkedilir oluyor. O nedenle nasıl kullandığınıza dikkat etmenizi tavsiye ederim.

Flaş kullanırken ise fotoğraf makinenizdeki dahili flaşı yeterli olacaktır, fakat edineceğiniz dahili bir flaş deneyiminizi bir üst seviyeye taşıyacaktır.

Hızlı objektifler

ckn xpro1_istanbul-3714

Diyafram değeri 1.2, 1.4 gibi olan objektifler, geceleri fotoğraf çekerken büyük avantaj sağlıyor. Lensin açıklığından elde edeceğiniz 2-3 stop fark ile çok daha hızlı enstantane süreleri ile çalışabilir ya da ISO’nuzu düşürerek daha temiz kareler elde edebilirsiniz. Yalnız bu sefer de alan derinliği sorun olmaya başlıyor. Alan derinliği o kadar dar oluyor ki, bazen bu lens ile çekilen fotoğraflar insanı hayal kırklığına uğratabiliyor. Sokak portreleri çekmeyi sevenler için pek problem olmayacaktır fakat sokaklarda geniş alan derinliğiyle çalışmaya alışmış fotoğrafçılar problem yaşayabilir.

Hızlı objektifler pahalı olduğundan bütçeniz için sarsıcı olabilir, fakat böyle bir probleminiz yoksa o halde bu tarz bir objektife sahip olmanız her türlü sizin yararınıza olacaktır.

Yüksek ISO

ckn gr_istanbul-1697

Özellikle dijital fotoğrafçılıkta ISO yu yükseltmek uzunca bir süre tercih edilen bir şey değildi, fakat gelişen teknoloji ile fotoğraf makineleri yüksek ISO’da harikalar yaratmaya başladılar. Artık sıradan APS-C kamera bile 6400 ISO’da kullanılabilir sonuçlar verirken, tam çerçeve (full frame) fotoğraf makineleri özellikle de Sony A7 S serisi makineler adete büyülü sonuçlar ortaya çıkartıyorlar.

Yüksek ISO’da çekilen görüntüdeki problem, oluşan gürültü (noise). Film zamanlarında yüksek ISO filmde gren olurdu ve bu gren (kumlanma) fotoğrafa hoş bir doku katardı. Fakat dijital makinelerin oluşturduğu gürültü grenden farklı bir yapıya sahip, daha yapay duruyor. O nedenle yüksek ISO’da filmin romantikliğinin dijitalde bir geçerliliği kalmıyor. Özellikle renklerde oluşan bozulmalar bazen fotoğrafı kullanılmaz kılabiliyor. Bu renklerde oluşan bozulmaların önüne geçecek en etkili çözüm ise fotoğrafı siyah beyaz kullanmak.

Motion blur (Düşük enstantane hızları)

ckn gr_istanbul-1812

Işığın yetersiz olduğu ortamlarda enstantane hızı en belirleyici ayar oluyor. ISO ve diyaframın daha kıstılı bir aralığının olması, enstantaneyi bu gibi durumlarda kurtarıcı hale getiriyor. Fakat düşük enstantane hızlarında karşımıza çıkan en büyük problem ise fotoğraf makinesinin hareketinden kaynaklanan bulanık görüntüler yani motion blur. Bu tekniğe alışması biraz zor olabilir fakat alıştıktan sonra ortaya sıra dışı görseller çıkartılabiliyor.

Düşük enstantane hızlarında fotoğraf makinesi, elinizin en ufak titremesini algılayacaktır ve bu bir bulanıklık olarak çıkartacaktır. Bu bulanıklıktan estetik bir görüntü elde etmek ise birazcık şans birazcık da pratik işi.

Benim tecrübem

ckn xpro1_istanbul-4171.jpg

Gündüzleri vaktimin çoğunu iş yerinde geçirdiğim için anca iş öncesi ya da sonrası fotoğraf çekecek vakit bulurum. Özellikle de kış günlerinde, güneşin erken batması sebebiyle de ancak karanlıkta fotoğraf çekebiliyorum. Yukarıda bahsettiğim teknikler arasında en çok tercih ettiğim yüksek ISO ve kısmen düşük diyaframda çekim yapmak. Fakat Fujifilm 56mm f1.2 objektifi denerken, hızlı objektiflerin düşük ışıkta sağladığı avantajı birinci elden görmüş oldum. Gece flaş kullanımı ise, insanların daha çok dikkatini çekip rahatsız edeceğinden en az kullandığım teknik oluyor.

Sonuç

ckn xpro1_istanbul-4087.jpg

Eğer sabah 9 akşam 5 işiniz varsa ve fotoğrafa ayırabileceğiniz tek vakit akşam vaktiyse o zaman yukarıda yazdığım tekniklerden bir ya da birden fazlasını deneyimleyebilir, her ne kadar zorlukları olsa da, farklı ve yaratıcı kareler elde edebilirsiniz. Gece fotoğraf çekmek için ille de ekipman almanıza gerek yok, elinizdeki ekipman ile de rahatlıkla iyi sonuçlar çıkratabilirsiniz, fakat tabii ki de bütçeniz varsa, uygun ekipmanı alarak daha güzel sonuçlar elde edebilirsiniz.

Kerem Nasipoglu

Social documentary & Street photographer

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s