Daha İyi Fotoğraf Çekmenin 6 Altın Kuralı

Fotoğraf çekmek belki de dünyanın en kolay şeyi. İhtiyaç duyduğunuz tek şey bir fotoğraf makinesi ve gören bir göz. Bir de deklanşöre basacak bir parmak. Bu üçüne sahip oldunuz mu fotoğraf çekebilmek işten bile değil. Fakat fotoğraf çekmeye başladıktan sonra farkedeceğiniz şey, güzel fotoğraf çıkartmanın zorluğu olacaktır.

ckn gr_istanbul-6563
Fotoğraf: Kerem Nasipoğlu

Evet, fotoğraf çekmek ne kadar kolaysa güzel bir kare yakalamak da bir o kadar zordur. Ben fotoğraf çekmeye ilk başladığımda yaşadığım farkındalık buydu.  Zaten fotoğrafı da kendimi ifade edebileceğim ve çevremde olan biten şeyleri belgeleyebileceğim kolay bir araç olarak görmüştüm. Ne zaman ki fotoğraf makinesini elime aldım ve fotoğraf çekmeye başladım, o zaman fotoğrafı öğrenme sürecinin tahmin ettiğimden daha zor olacağını farkettim. Hala devam eden ve ben fotoğraf çekmeye devam ettiğim sürece devam edecek öğrenim sürecimde, estetik ve hikaye anlatımı bakımından daha etkileyici kareler çıkartmak adına bende işe yarayan ve sizin de işinize yarayacağını düşündüğüm 6 kuralı paylaşmak istiyorum.

1- Kuralları öğrenin sonra da o kuralları yıkın

ckn gr_istanbul-5427
Fotoğraf: Kerem Nasipoğlu

Fotoğraf ve resim bir çok açıdan birbirine benzerler. Fotoğrafın anlamının ışıkla boyama olması da bu bağlantıyı kuracaktır. Benzerlikler sadece bununla kalmamakta. Kompozisyon açısından bir çok benzerlik barındırıyor iki sanat dalı da. Fotoğrafa ilk başladığımda bir yerlerde kompozisyon ile ilgili dikkat edilmesi gereken kurallar karşıma çıkmıştı. Altın oran, kılavuz çizgiler gibi bir dizi madde, çektiğim fotoğrafların daha güzel gözükeceğini vaat ediyordu bana. Başta saçma gelmişti, “sanat kurallarla mı yapılıyor yani?”demiştim kendi kendime. Fakat insan beyninin görüntüyü algılayışı hesaba katıldığında aslında bunların insanların estetik algısı ile paralellik gösterdiğini öğrendim ve bu noktada bu kuralları çalışmamın önemini kavramıştım.

ckn xpro1_istanbul-1614
Fotoğraf: Kerem Nasipoğlu

Çevrenizde gördüğünüz şeyleri bu kurallara oturtmak ve bu doğrultuda fotoğraflarını çekmek, ortaya çıkartacağınız fotoğrafların görsel etkisini pozitif yönde etkileyecektir. Fakat gündelik hayatta gözümüze çarpan herşeyi bu kurallara oturtmak pek de gerçekçi bir yaklaşım olmayabilir. Ya da görsel etkileyicilik açısından her zaman bu kurallar çalışacak diye bir şey yok. İşte böyle zamanlarda bu kuralların çiğnenmesi gerekir. Eğer çektiğiniz karelere görsel açıdan değer katmak istiyorsanız fotoğrafta kompozisyon kurallarını iyice çalışmalı ve çekimlerinizde uygulamalısınız ve bir noktada da bu kuralları yıkıp kendi  özgün tarzınızı oluşturmalısınız. Sadece kompozisyon için değil, ışık, fotoğraf makinesi ayarları gibi bir çok konuda bunu tekrarlayabilmelisiniz.

2- Daha çok fotoğraf çekin

ckn xpro1_istanbul-1393
Fotoğraf: Kerem Nasipoğlu

 

Güzel fotoğraf çekmek sadece teorik fotoğraf bilgisiyle olabilecek bir şey değil. Bu bilgileri ancak fotoğraf çekerek deneyimleyebilir ve çalışabilirsiniz. Bütün bu bilgileri çektiğiniz karelere uygulamak için, bu öğrendiklerinizi gündelik hayatta bolca deneyimlemeniz gerekir. Unutmayın ki fotoğrafın teorisi alt yapıyı oluşturur. Bunun üzerine yapacağınız her şey, bir temelin üzerine oturtacağınız binaya benzer. Temeliniz ne kadar iyi olursa o kadar kat çıkabilirsiniz. O katları çıkabilmeniz için de bolca pratik yapmalı ve gerekiyorsa fotoğrafı günlük hayatınıza entegre edebilmelisiniz.

ITALY. Venice. 2005.
Fotoğraf: Martin Parr

Magnum fotoğrafçısı Martin Parr, iyi fotoğrafçı olmanın tek yolunun çok ama çok fazla fotoğraf çekmekten geçtiğini söyler. Bu bağlamda  belli bir seviyeye gelmek için belki de her gün fotoğraf çekmeye vakit ayrımanız gerekiyor. Yani her an fotoğraf makineniz yanınızda fotoğraf çekmeye hazır olmanız demek bu.

ckn gr_istanbul-3962
Fotoğraf: Kerem Nasipoğlu

Ben, kendimi daha fazla geliştirmediğimi anladığım noktada her gün fotoğraf çekmem gerektiğinin farkına vardım. Bunun için de 2015 yılında 365 projesine başlamaya karar verdim ve bu kararımı her yılbaşı tekrarlıyorum. Her gün fotoğraf çekmem, çok daha etkileyici kompozisyonlar yaratma refleksimi güçlendirdiği gibi, daha ilginç anları yakalama ihtimalimi de artırdı. Unutmayın ki ne kadar çok fotoğraf çekerseniz, iyi fotoğraf çıkartma ihtimaliniz de o kadar artıyor.

3- Usta fotoğrafçıları çalışın

54972107-7769-4fc4-89e9-af1b99278e64
Fotoğraf: Mark Cohen

İsim yapmış fotoğrafçıların şöhretlerinin bir nedeni oluyor genelde. Hem görsel hem konu açısından çok üst düzey fotoğraflar ortaya çıkarabilmeleri. Bu teknikleri bu işin ustalarından öğrenmek varken neden farklı şekilde öğrenelim ki? Bunun için de bu isimlerin işlerini iyicene çalışmak ve anlamak, hatta onları taklit etmek gerekir. Alex Webb’den katmanları, Mark Cohen’den flaş kullanımını, Bresson’dan estetiği öğrenmek için, o fotoğrafçıların işlerini kopyalamalı ve onlar kadar iyi sonuçlar çıkarıyor olabilmelisiniz.

Burada bir ama diyeceğim. Bir fotoğrafçının tarzını kopyalamak sizin işinizi sıradanlaştıracaktır. Eğer farklı fotoğrafçılardan farklı yaklaşımları öğrenip bunları harmanlarsanız o zaman kendi tarzınızı farklılaştıracaksınız.

alex-webb-2
Alex Webb

Ben gelişimim sırasında bir çok fotoğrafçıyı çalıştım. O insanların işlerini inceledim, nasıl baktıklarını anlamaya  ve hatta bulabiliyorsam onlarla ilgili belgesellerden konularına nasıl yaklaştıklarını öğrenmeye çalıştım. Öğrenim sürecinde de, bu isimlerin tarzlarını taklit etmeye çalıştım. Fakat her zaman da kendime bir bitiş tarihi koydum. Örneğin Alex Webb,’in tarzının çalışmak için 6 ay süre vermiştim kendime ve bu sürecin sonunda ne şekilde etkileyici katmanlar oluşturabileceğimi öğrendim. Bunun yanında Joel Meyerowitz, Henri Cartier-Bresson, Martin Parr, Matt Stuart gibi isimleri de uzunca süre çalışıp onların anlayışlarını kendi fotoğraflarıma aktarmaya çalıştım.

4- Diğer fotoğrafçılardan geri bildirim alın

ckn gr_istanbul-3139
Fotoğraf: Kerem Nasipoğlu

Fotoğrafın bir diğer enteresan yanı da, fotoğrafçının zamanla kendi fotoğraflarına karşı körleşmesi. Bu yüzden de iyi ve kötünün ayrımına varamaz fotoğrafçı. Ayrıca bazı fotoğraflarına karşı duygusal bir bağ oluşturduğundan o kareleri objektif bir şekilde yorumlayamaz. İşte bu durumda fotoğrafçının imdadına diğer fotoğrafçıların yorumları yetişiyor. Sadece fotoğrafçılar değil, diğer sanat disiplinlerinden gelen insanların da yorumları fotoğrafçının fotoğraflarına olan bakış açısında yeni bir pencere açacaktır.

Alacağınız geribildirimler sayesinde fotoğraflarınızda neyi doğru neyi yanlış yaptığınızı anlayabilir ve gelişim sürecinizi farklılaştırabilirsiniz. Tabii ki fotoğraflarınıza yapılan her yorumu salt doğru olarak kabullenmeyeceksiniz, sadece diğer fotoğrafçıların fotoğrafa bakarken neler aradıklarını anlayabilir, fotoğraflarınızın güçlü yanlarını keşfedebilirsiniz. Kesinlikle diğer fotoğrafçılardan alacağınız yorumlar fotoğrafa olan bakış açınızı değiştirecektir.

ckn gr_istanbul-3749
Fotoğraf: Kerem Nasipoğlu

Gene kendimden örnek verecek olursam, güzel sandığım ve gurur duyduğum bazı fotoğrafların diğer insanlar tarafından aynı şekilde görülmemesi beni oldukça şaşırtmıştı. Oysa ki o fotoğrafı çekerken karşılaştığım an oldukça büyüleyiciydi ve sonuç olarak ortaya çıkan kare de benim için oldukça güzeldi. Fakat o olayın büyüsü, benim o kareyi objektif bir biçimde eleştirebilmemin önündeki en büyük engel oldu. Aslında hem grafik hem de içerik bakımından gayet sıradan olan bir kare, o karenin arkasında yatan hikaye nedeniyle benim için daha anlamlı hale gelmişti ve bu da benim yargımı etkilemişti. Tabii ki de diğer insanların yorumlarını kayıtsız şartsız kabul etmiyorum, kendi süzgecimden geçirip yararlı bulduğum bilgileri alıyorum, bu da gelişimimi etkileyen en önemli faktörlerden biri oluyor.

 

Eğer fotoğraflarınızla ilgili geribildirim alamıyorsanız, bunun için en ideal ortamlar fotoğraf yarışmarları ya da fotoğraf grupları oluyor. Özellikle Lens Culture gibi fotoğraf yarışmalarında, fotoğraf editörleri, fotoğraflarını yollayan katılımcıların fotoğraflarına ciddi yorumlar yapıyorlar.

5- Keşfedin

ckn gr_istanbul-3987
Fotoğraf: Kerem Nasipoğlu

Fotoğraf da aslında bir keşiftir. Fotoğrafçının çevresinde olup biteni, yaşamın içindeki ufak detayları ya da güzelliği keşfetmesidir fotoğraf. İlk defa gördüğünüz bir yer, her zaman çevrenizde olan ama sizin farketmediğiniz bir detay ya da fotoğraf makinenizde denemediğiniz değişik pozlama değerlerini deneyimlediğiniz zaman hem elde edilen sonuçlar ilginç oluyor, hem de görsel gelişiminiz farklı bir yön almaya başlıyor.

 

HAITI. Port-au-Prince. Cemetery. 1988.
Fotoğraf: Bruce Gilden Haiti fotoğraflarından

Genelde her fotoğrafçının yaşadığı bir sıkıntıdır, alışmanın getirdiği körlük. Örnek vermek gerekirse Magnum fotoğrafçısı Josef Koudelka “bir yerde en fazla üç ay kalıyorum, çünkü daha fazla kaldığım zaman o yere karşı körleşiyorum” demiş. Ayrıca yeni yerler keşfetmek sadece körlüğünüzü gidermeyecek, size yeni ufuklar açacak ve tarzınızı değiştirecektir. Gene bir diğer Magnum fotoğrafçısı Bruce Gilden’ın fotoğraflarını incelediğimizde, farklı yerlerde çıkarmış olduğu serilen bambaşka bir tarzı yansıttığını göreceksiniz. Örnek olarak New York ve Haiti fotoğraflarını inceleyebilirsiniz.

ckn gr_istanbul-6348
Fotoğraf: Kerem Nasipoğlu 

Diğer yandan, eğer bir yerde uzun bir süre bulunacaksanız bu körlüğünüzü bulunduğunuz çevreye farklı bir şekilde yaklaşmaya çalışarak ortadan kaldırabilirsiniz. Misal, her gün yürüdüğünüz bir sokakta bütün bir gün boyunca oturduğunuzu düşünün. Karşılaşacağınız olaylar ya da gözünüze çarpacak detaylar sizi de şaşırtacaktır. Ayrıca aynı yerde uzun süre vakit geçirebilmenin bir diğer avantajı da gözünüze kestirdiğiniz sahneleri uzun süre çalışabilir ve o yerden maksimumu elde edebilirsiniz. Başka bir Magnum fotoğrafçısı Matt Stuart’ın tavus kuşu ve konteyner fotoğrafı, kendisinin 6 ay boyunca aynı yeri çalışmış olmasının bir eseridir.

trent_parke_a_10
Fotoğraf: Trent Parke

Ya da,  her zaman kullandığınız pozlama değerleri dışında bişeyler de deneyimleyebilirsiniz. Misal güneşli bir havada düşük perde hızı çalışmak gibi, ya da dar alan derinliği kullanıyorsanız daha geniş bir alan derinliğini deneyimlemek gibi. Magnum ve in-public fotoğrafçısı Trent Parke’ın ünlü hayalet adamı böyle bir deneyimin sonucu ortaya çıkıyor.

ckn gr_budva-5
Fotoğraf: Kerem Nasipoğlu

Ben de içinde bulunduğum gelişim sürecinde elimden geldiğince gezip yeni yerler görmeye ayrıca bulunduğum ve yaşadığım çevreyi farklı bir açıdan görmeye çalışıyorum.Yeri geldiğinde hep kullandığım ayarları değiştirip farklı bir deneyim yaşıyorum. Bu alışkanlıklar da fotoğrafımın gelişmesine yardımcı oluyorlar.

6- Diğer fotoğrafçılarla fotoğraf çekmeye çıkın

ckn xpro1_istanbul-1870
Fotoğraf: Kerem Nasipoğlu

Aynı fotoğrafın büyük isimlerini incelemek gibi, diğer fotoğrafçılarla buluşup fotoğraf çekmek, ya da konuşmak bile, o insanların fotoğrafa bakış açısını anlamanıza ve onlardan bişeyler öğrenmenize neden olacaktır. Bu fotoğrafçının çok yetenekli ya da çok üst düzey bir fotoğrafçı olmasına gerek yok. O kişilerin azimleri bile sizin için bir ilham kaynağı olabilir.

579.1973
Fotoğraf: Garry Winogrand

Ünlü sokak fotoğrafçısı ve benim için büyük ilham kaynağı olan Joel Meyerowitz, gençliğinde Garry Winogrand, Tony Ray Jones gibi isimlerle New York sokaklarında fotoğraf çekmiş, hatta bir keresinde HCB’ye rastlamış ve kendisiyle uzun uzun oturup fotoğrafları hakkında geri bildirim almış.

Ben de zamanım ve şartlarım el verdiğince farklı fotoğrafçılarla buluşup onlarla fotoğraf çekmeye çalışır ya da en azından oturup uzun uzun fotoğraf ile ilgili konuşmaya çalışırım. Bu bağlamda Nana Gyesie, Forrest Walker, Tavepong Pratoomwong, Spyros Papaspyropoulos, Engin Güneysu, Khashayar Javanmardi gibi isimlerden ilham aldım ve bir çok şey öğrendim.

Kerem Nasipoglu

Social documentary & Street photographer

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s