Khashayar Javanmardi Röportajı

İranlı fotoğrafçı Khasayar Javanmardi son bir senedir Türkiye’yi fotoğraflıyor. 23 Aralık Cumartesi günü Fotoğrafevi’nde, kendi serilerinden oluşturduğu kartpostalları alabilir ve kendisiyle tanışıp fotoğraf ve hayata dair derin sohbetlere dalabilirsiniz. Buna vakti olmayanlar için de gittim kendisiyle fotoğrafa bakış açısını anlamak adına bu röportajı yaptım.

IMG_4339
@Khashayar Javanmardi

– Kendinden bahseder misin?

Adım Khashayar Javanmardi. 1991 yılında İran’da doğdum. Mimarlık okudum şimdi de fotoğraf diye bir şeyle uğraşıyorum.

IMG_0156
@Khashayar Javanmardi

 – Fotoğraf çekmeye ne zaman başladın?

Tam olarak ne zaman başladığımı bilemiyorum çünkü orta okul, hatta ilkokulda bile fotoğraf çekiyordum. Sadece fotoğraf çekebildiğim bir fotoğraf makinem vardı. Hiçbir özelliği yoktu, öyle diyafram, enstantane falan yapamadığınız türden. Sonuçlar da bazen çok iyiydi, bazen de berbat. İlk böyle bir makineyle başladım, sonra da lise yıllarında bir kompakt fotoğraf makinem oldu. Aslında babamın güzel bir fotoğraf makinesi vardı fakat bana hiç dokundurtmazdı.  Zaten fotoğrafı da babamdan öğrendim. Kendisi bir mimar ve geçmişte bolca fotoğraf çekmişliği var. 

Üniversite yıllarımda ise fotoğrafın benim için bir hobiden daha fazlası olduğunu keşfettim. Hikaye anlatmak için bir yol olduğunu keşfettiğimde ise tek düşünebildiğim hikayeler ve fotoğrafları yan yana koymaktı. Sonrasında zaten bu işi daha da ciddiye almaya başladım. Ben bu işi biraz peygamber işi olarak görüyorum, az para ile çok iş ortaya çıkartmak.


IMG_6063
@Khashayar Javanmardi



– Türkiye ve İran’da çekmeyi en sevdiğin yerler nereler?

 

Doğduğum yer İran’ın kuzeyi, Hazar Denizi’nin güneyinde Rasht diye bir yer. Tam olarak denizin kıyısında değildi, ama yaklaşık 15 kilometrelik bir mesafede. Bu bölgenin coğrafyası da İran’ın geneldinden biraz farklı. Daha nemli ve yağışlı, İstanbul gibi. Bu bölgenin bir diğer özelliği de Müslümanlığı en son kabul etmiş bölgelerden birisi olması, bu nedenle de insanları fotoğrafa ve hatta sanata karşı daha açık. İran için bir diğer istisna da Tahran. Burada da insanların fotoğrafa olan bakış açısı daha pozitif. Rasht’ta sokaklarda fotoğraf çekerken insanlar laf atarlar hatta kendi portrelerini çekmenizi isterler. Sokaklar çok enerjiktir, bağıran çağıran birbirine espriler yapan insanlarla doludur. 

Türkiye’ye daha bir sene önce taşındım. O nedenle hala bilmediğim çok yer var. Fakat İstanbul’da geçridğim iki ayda bu şehre adeta hayran oldum. İstanbul’un en sevdiğim yerlerine gelince de, hayatın yoğun olduğu, insanların sokaklarda vakit geçirdiği yerleri daha çok tercih ediyorum. Faka bu şehirde her bölgenin kendine has bir hikayesi var ve ben fotoğraf çekerken sahneden çok hikaye ile ilgilendiğim için çok da farketmiyor benim için.


IMG_1483
@Khashayar Javanmardi



Daha çok ne çekiyorsun?

Şu sıralar foto muhabirliği yapmıyorum. Yaptığım şeyi tam olarak belgesel olarak da görmüyorum. Yapmaya çalıştığım, fotorğaflarımla gerçek belgeler ortaya çıkartmak ve bu işlerle hayatta kalmak. Açıkçası fotoğrafla ciddi olarak ilgilenmeye ilk başladığımda tek kaygım güzel bir görsel oluşturmaktı.  Fotoğraflarımı yarışmalara yolladığımda da çektiğim fotoğrafların belgesel fotoğrafları başlığına uygun olduğunu farkettim.

IMG_6264
@Khashayar Javanmardi



– Ne zamanlar çekmeyi tercih ediyorsun?

Yanımda her zaman taşıdığım ufak bir fotoğraf makinesi var. Bu nedenle özellikle sokakta fotoğraf çekerken tercih ettiğim bir zaman dilimi yok. Her an fotoğraf çekmeye hazırım. Projeler söz konusu olduğunda ise oluşturduğum programa sadık kalırım. Açıkçası çoğu fotoğrafçı ışığın kuvvetli olmadığı, sabah ve akşam üstü saatlerini tercih eder, fakat benim için bu durum projeden projeye değişiklik gösterir.

IMG_0521
@Khashayar Javanmardi


– Ne çekmeyi tercih ediyorsun?

Benim düşüncem, fotoğraf çekmenin esas amacı anlatmaktır. Kaşıma çıkan hikayeleri anlatmak. Daha gerçekçi olmam gerekirse, fotoğraf benim yapabildiğim tek sanatsal aktivite. İlk keman çalmaya başladım, daha sonra başka enstrümanları denedim. Heykel, resim ve son olarak mimarlık. Sonunda fotoğrafın gerçekten kendimi ifade edebildiğim ve üretebildiğim tek sanat dalı olduğu kanaatine vardım. Açıkçası ilk başladığımda hayal ettiğimden daha zor gelmişti. Fakat, fotoğraf çekmeyi öğrendiğim süreçte karşılaştığım acı, zorlu günler ve harcadığım anlar hoşuma gitmişti. Çizerek ya da boyayarak sanat yapmayı tercih edebilirdim belki fakat yetenek yok. Fotoğraf ise diğerlerinden daha iyi yapabildiğim ve beni tatmin eden bir uğraş. 


Kerem Nasipoglu

Social documentary & Street photographer

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s