DSLR vs Aynasız

Senelerdir piyasayı domine eden DSLR‘ler bir köşede, son bir kaç senedir piyasada çığır açan Aynasızlar diğer köşede… Dong! Dong! Dong! Mücadele başlasın!

Şartları belirleyelim önce

ckn-gr_istanbul-5944
Aynasız dediğiniz zaman artık neredeyse bir DSLR skalasına benzer bir skala çıkıyor ortaya. Orta format, full frame, Aps-c her iki sistemde de olan sensörler. O nedenle bu karşılaştırmayı yaparken sensör kalitesine vs hiç girmeyeceğim, kaldı ki gene bu alanda bir çok markanın sensör olarak farklı avantajları bulunmakta. Misal, Fujifilm X serisi makinelerin deli sensörleri var. Yüksek ISO’da neredeyse full frame sensörlerle kapışacak performans veren, ya da diğer tarafta Nikon, Pentax gibi markalar var… Her neyse bütün bu nedenlerden ötürü sensör dolayısıyla da görüntü kalitesine hiç girmeyeceğim.

Kim kimdir ve nedir?

IMAG0914

Tarafları tanıyalım mı dersiniz? Bu karşılaştırmayı daha iyi anlayabilmek için her iki sistemi bilmemiz şart.

DSLR

ckn-gr_istanbul-5946

SLR’ler 1935 yılından beri insan ırkının ihtiyaçlarını karşılıyor. Temel olarak film ya da sensörün önünde bir ayna bu aynanın bir ucu vizör diğer ucu objektif… Yani vizörden baktığın zaman ayna yardımıyla objektiften geçen görüntüyü görebiliyorsun. Tabii şimdi şaşırmıyoruz ama o zamanlar için büyük olay! Sonuç ne oluyor, makine senin gördüğünü açısıyla netliğiyle görüyor. DSLR’ler de, ilk 1975’lerde insanlıkla tanıştırılıyor ve sonrasında 90’lar 2000’ler derken hayatımıza iyicene giriyor. DSLR’lerin en büyük avantajları performansları. Hem aynanın üstüne gömülü otomatik netleme (auto focus) sistemleri hem de saniyede çekebildikleri kare hızı bakımından performans canavarı oluveriyorlar. Şimdi de profesyonel kullanım dendiğinde -her ne kadar sığ bir yaklaşım olsa da- akıllara DSLR’ler işte tam bu sebepten geliyor.

Avantajları

ckn_london_031
Nikon D80, Eylül 2012, Londra – Kerem Nasipoğlu
  • Performans: Yukarıda da anlattığım gibi bu makineler çok hızlı olabiliyor. Özellikle spor fotoğrafçılığı gibi yüksek hızda AF (otomatik netleme) ve yüksek hızda ard arda çekim (burst) gerektiren dallarda şimdilik alternatifsizler.
  • Ne çekiyorsan onu görüyorsun: Aradaki ayna işte tam olarak da bu işe yarıyor. Bu ayna da makineyi büyüten unsur. Çünkü ayna objektif ile sensörün arasında yer alan ufaltılamaz bir nesne.

Dezavantajları

ckn_226
Nikon D80, Eylül 2013, İstanbul – Kerem Nasipoğlu
  • Boyutları: Büyük, bu arkadaşar avantajları kısmında da bahsettiğim gibibüyükler. Tabii ki kimileri çok büyükken kimileri daha az büyük ama gene de büyükler. Eğer bir dev değilseniz cebinize girmez, diyelim ki devsiniz ve cebinize girdi, yapısı itibariyle muhtemelen canınızı sıkacaktır.

Aynasız fotoğraf makinesi

ckn-gr_istanbul-5947

Bu arkadaşlar aslında fotoğraf tarihinin en başından beri hayatımızda. Düşünürseniz ilk fotoğraf makinelerinin hiçbirinde ayna mayna yokmuş. Sonrasında TLR’ler gelmiş hala ayna yok. Derken rangefinder’lar, ayna dediğin şey daha keşfedilmemiş sanırsın. Derken SLR vs DSLR’lerin dominasyonu başlıyor. Ama bu dönemde de Leica, Voigtlander, Contax gibi markalar aynası bulunmayan rangefinderlar üretmişler. Derken de dijital çağ… İlk aynasız diyebileceğimiz dijital rangefinder Epson’dan gelmiş ama fazla dayanamamış sonrasında Leica ve derken gerçekten aynasızlar dediğimiz ve herhangi bir vizöre ihtiyaç duymayan arkasında ekranı olan değiştirilebilir objektifli aynasız fotoğraf makinesi sistemleri… En büyük olayları da aynanın olmaması. Çok mu vizör istiyorsunuz? Elektronik vizörlü modellerden hibrit modellere kadar -burda içinde hem elektronik vizör hem optik vizör barındıran modellerden dem vuruluyor- kullanıcıların ihtiyaçlarına cevap veriliyor.

Avantajları

ckn-xpro1_berlin-347

X-Pro1, Eylül 2015, Berlin – Kerem Nasipoğlu

  • Boyutları: Bir dev olmanıza gerek yok bayaa ciddi ciddi cebinize girebilecek aynasız modeller var piyasada.
  • Hem elektronik hem de optik vizör: Evet hangisini tercih ederseniz artık… Elektronik vizör diyip geçmeyin, bir çok avantajı var elektronik vizörlerin bir de artık teknoloji çok gelişti neredeyse gerçek görüntü gibi görebiliyorsunuz.

Dezavantajları

ckn-xpro1_prague-79

X-Pro1, Ekim 2015, Prag – Kerem Nasipoğlu

  • Her ne kadar DSLR’leri yakalamış olsa da AF hızı ve netlik hassasiyeti hala DSLR’lerin bir adım gerisinde. Fakat fark her geçen gün biraz daha kapanıyor ve çok yakında pek bir fark kalmayacaktır.

Ve savaş başlasın!

ckn-gr_warsaw-6

X-Pro1, Ekim 2015, Varşova – Kerem Nasipoğlu

Her ne kadar arada ufak farklılıklar olsa da bu farklar her geçen gün kapanıyor ve elimizde bir tek boyut kalıyor. Aynasızlar bariz olarak DSLR’lerden daha ufak boyutlarda. Cebinize giremese bile çoğu model, aradaki ağırlık ve boyut farkı bütün gün taşındığında kendini göstermeye başlıyor. DSLR objektifleri aynasızların objektiflerine göre daha ufak olması, aynasızlar açısından bu avantajı devam ettiriyor.

ckn_london_118
Nikon D80, Mart 2013, Londra – Kerem Nasipoğlu

Bir diğer değinmek istediğim nokta da objektif skalası. Piyasadaki bir çok DSLR, aynasızlardan daha eski bir sistemin parçası. Örneğin Nikon ve Pentax, şu anda sahip oldukları bayoneti hiçbir zaman terketmediler. Bu nedenle çok eski objektifler bile yeni fotoğraf makinelerinde kullanılabiliyor. Fakat piyasadaki Leica dışındaki bütün aynasız sistemler için daha çok yeni diyebiliriz. Bu da objektiflerin sayısının neden az olduğunu açıklayacaktır. Hoş bir çok sistemin artık yeterli sayıda objektifi bulunuyor. O nedenle hangi sisteme geçmeyi düşünüyorsanız gönül rahatlığıyla geçebilirsiniz çünkü her sistemin yeterli çeşitlilikte objektifi mevcut. Buna ek olarak, sensör ve objektif yuvası arasındaki mesafe Aynasız fotoğraf makinelerinde o kadar az ki, piyasadaki bütün SLR ve DSLR objektiflerinin yanında Leica lensleri de makinenizde kullanabilirsiniz. DSLR’ler için bu durum mevzubahis değil çünkü ayna nedeniyle Objektif yuvası ve sensör arasındaki mesafe baya fazla.

Gizlilik her şeydir!

ckn-xpro1_berlin-566

X-Pro1,  Ekim 2015, Berlin – Kerem Nasipoğlu

Özellikle sokak fotoğrafçılığı için konuşacak olursak, konuyu rahatsız etmeden fotoğraf çekebilmekse kaygımız, bu noktada gene boyutları nedeniyle aynasız fotoğraf makineleri DSLR’lerin bir adım önünde. Hoş herkes için bir problem teşkil etmeyebilir bu durum. Eğer sokakta göstere göstere çekmeyi seviyorsanız ya da izin isteyip çekiyorsanız gizliliğin bir önemi kalmıyor ve bir DSLR’de problem çıkartmadan işinizi görecektir. Hatta sokakta insanların dikkatini çekmek istiyorsanız DSLR kadar işe yarayan başka bir sistem olmayabilir. Elinizde bir DSLR ile çevrenizdeki bir çok kişinin dikkatini çekecektir ve size bir çok meraklı bakış ile iletişim kurma şansını tanıyacaktır.

Sonuç

ckn_london_028
Nikon D80, Eylül 2012, Londra – Kerem Nasipoğlu

Bu noktada kendi tercih ve fikirlerimi yazmak isterim. Daha önceleri DSLR kullanıyordum, gayet de memnundum, fakat son 3 senedir ağırlığı ve aşırı dikkat çekmesinden ötürü Aynasızlara ve büyük sensörlü kompakt fotoğraf makinelerine geçiş yaptım. Son iki yıldır da Fujifilm X-Pro1 ve değişik odak mesafesindeki prime lensleri kullanıyorum. Bu tamamen Fujifilm’in sunduğu kullanıcı deneyiminden dolayı yapılmış bir seçim. Gerektiğinde değiştirip kullanabileceğim optik ve elektronik vizöre sahip olamsı, enstantane ve diyaframı değiştirebileceğim tuşların konumları, görüntüsü ve hissiyatı bana bu tercihi yaptırdı. Evet ağırlık olarak kullandığım set DSLR’den çok da farklı değil (çoğunlukla 24mm Exakta manuel focus lens ile kullanıyorum) ama makinenin sundukları bir DSLR ile kıyaslanamaz. Düşük netleme hızı vs bahseden olursa da zaten manuel netleme kullandığım için aslında çoğu zaman bir dslr’den bile daha hızlı tepki veriyorum.

Toparlamak gerekirse Her iki sistemin de avantajları ve dezavantajları var, o nedenle siz seçiminizi yaparken kendi ihtiyaçlarınızı iyi belirlemenizi tavisye ederim.

Aynasız sistemler ve avantajları:

ckn-xpro1_prague-31
X-Pro1, Ekim 2015, Londra – Kerem Nasipoğlu
  • Micro Four Thirds: Panasonic ve Olympus’un ortak geliştirdiği sistem. Sensör boyutu Aps-c sensörlere kıyasla daha ufak bu da yüksek ISO ve dinamik aralık gibi durumlarda makineyi daha dezavantajlı kılıyor. Bunun haricinde son derece hızlı ve tepkili makinelere sahip  sistem çok hem Panasonic hem Olympus hem de üçüncü parti üreticilerin ürettikleri objektifler sayesinde çok zengin bir Objektif skalasına sahip. Peki Panasonic mi Olympus mu derseniz, önceliği video olanlar için Panasonic fotoğraf olanlar için de Olympus u tavsiye ederim. Hoş artık bu fark fotoğraf konuysa yok denecek kadar az, ayrıca Olympus OM-D E-M1 II video olarak da Panasonic’leri yakaladı diyebiliriz.
  • Fujifilm X mount: Fujifilm X serisi fotoğraf makineleri gerçekten çığır açtı diyebiliriz. Aps-c boyutundaki sensör Full frame sensörlere kafa tutabiliyor adeta! İnanılmaz bir kullanıcı deneyimi, güzel ve işe yarar objektif skalası, özellikle bir çok sokak fotoğrafçısının aklını çelmeyi başlardı. Fujifilm’n en büyük sorunu ise video! X-T2 gelene kadar piyasadaki hemen her sistemin gerisindeydi bu konuda.
  • Sony E-mount: Sony’de aynasız pazarının en inovatif markalarından birisi. Özellikle A-7 serisi ile kompakt gövdede aynasız keyfini bizlere tattırması… Ne yazık ki kronik Sony sorunu, objektif skalası rakiplerinin gerieisnde. Ama hem video hem fotoğraf ile ilgilenenler için ideal bir sistem diyebilirm.
  • Canon EOS-M: Rakiplerine göre çok daha yeni ve çok daha başarısız bir sistemdi, taa ki EOS-M5 çıkana kadar. Ama gene de rakipleri benim için daha tercih edilesi…
  • Nikon 1: 1 inç sensöre sahip  Nikon 1 sistemi, sensör boyutundan ötürü bayaa ufak gövde ve objektiflere sahip. Ufak sensörün dezavantajı ise görüntü kalitesinde gün yüzüne çıkıyor. Fakat ufak gövde arayanlar için gayet yetenekli gövdeleri var diyebiliriz.
ckn_london_045
Nikon D80, Ağustos 2012, Londra – Kerem Nasipoğlu

Eğer diğer opsiyonlara da göz atmak isterseniz DSLR’leri Komapkt fotoğraf makineleri ile kıyasladığım “DSLR vs Kompakt” yazıma bir göz atın derim.

Kerem Nasipoglu

Social documentary & Street photographer

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s